Allmänna Villkor

Allmänna Villkor

Vi följer lagen om integritetsskydd. När du, som privatperson, fyller i dina uppgifter accepterar du också det faktum att vi lagrar och använder informationen i vår verksamhet så att vi kan uppfylla våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter i enlighet med lagen om integritetsskydd, och du kan få information om dessa uppgifter och få dem raderade, närhelst du vill. Du accepterar även att få ett e-mail med en checklista som en tjänst från vår sida om du lämnar vagnen utan att slutföra köpet.

Om någon eller en av bestämmelserna i dessa inköpsvillkor ska förklaras ogiltig enligt svensk eller EU-lagstiftning, ska giltigheten av de återstående bestämmelserna som ingår i detta inte på något sätt påverkas, men den ogiltiga bestämmelsen ersätts med liknande lagtext.

Genom att använda vår webbplats godkänner du (besökaren) att tillåta tredje parter att behandla din IP-adress, för att bestämma din plats för valutaomvandling. Du godkänner också att den valutan lagras i en session cookie i din webbläsare (en tillfällig cookie som automatiskt tas bort när du stänger webbläsaren). Vi gör det för att den valda valutan ska vara vald och konsekvent när du surfar på vår webbplats så att priserna kan konverteras till din (den besökande) lokala valutan.

Beställning

Om du är under 18 år behöver du din vårdnadshavares samtycke. En förälder kan lämna ett sådant godkännande genom att skicka sitt uttryckliga tillstånd till oss via e-post. Alla falska order kommer att spåras och rapporteras till polisen, och om vi drabbas av ekonomiska eller andra skador, ska vi ansöka om ersättning.

Betalning & Leverans

När du har lagt varor i kundvagnen och gått till kassan, visas den betalningsmetod som används, såväl som att moms ingår, och momsen gäller när det är relevant. Leverans sker inom sju dagar, såvida det inte är tydligt när beställningen läggs att leveranstiden är längre.

Själ och Hjärta skickar från Sverige och din beställning kommer att levereras från måndag till fredag. Vi kommer att leverera dina köpta varor på kortast möjliga tid.

Paket som inte har hämtats ut in inom 14 dagar kommer att skickas tillbaka till oss, och du kommer att debiteras för fraktkostnader (minst 245:-). Leveranstider tillhandahålls endast som riktlinjer, Själ och Hjärta tar inte hänsyn till oundvikliga förseningar.


Produkter i vår webbshop kan vara märkta med leveransindikering. Vi har rätt att ta bort produkter som inte levereras från din beställning och för att minska priset i enlighet med detta. Om du vill beställa en likvärdig produkt, behandlas den som en ny order. Det är möjligt att avbryta en order till den tidpunkt då den har färdigställts, dvs. när faktura eller fraktdokument har skapats. Delvis leverans sker endast på din förfrågan och kommer att resultera i ytterligare fraktkostnader för din räkning.

Den gällande leveransmetoden ses vid utcheckningen när du lägger beställningen. Det är ditt ansvar att se till att adressen du angav vid beställningstiden är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige om inget annat anges.

OBS! Om du angett fel mail adress eller mobilnummer kan PostNord ta ut en extra avgift på 245:- för att rätta till felet. Denna avgift ligger utom vår kontroll. Kontrollera därför noggrant att du har uppgett rätt uppgifter! Detsamma gäller om du ej hämtar ut ditt paket och det går i retur till oss.

Priser & Betalning

Alla priser som visas på denna webbshop ges i SEK. 

På sjalohjarta.se är det möjligt att betala med Swish, Bankgiro, alla bankkort (Mastercard, Visa och American Express), AppelPay.

Du kan också betala med Klarna faktura, där du även kan dela upp dina betalningar. För att se Klarnas betalningsvillkor, läs mer här. För fakturabetalning måste den vara betald inom 14 dagar, annars läggs en avgift och ränta till förseningen.

Ändring av lagd order

Du kan ändra din beställning av varor i lager till det ögonblick då beställningen har utförts. Om modifieringen är godkänd, kommer eventuella prisskillnader att regleras enligt priset som gäller vid tidpunkten för ändringen. Privata personer har rätt till återkallelse enligt vad som sägs under rubriken "Ångerrätt".

Annullering

En avbokning gäller inte förrän du har fått en bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig tills det ögonblick då ordern har utförts se under rubriken "Ångerrätt".

Retur och Ångerrätt

Vi vill att du ska vara nöjd med dina Själ & Hjärta-inköp. Om så inte är fallet accepterar vi varor för retur eller utbyte inom 14 dagar för order över 400 SEK. Vid order under 400 SEK följer vi distanshandels avtalet vilket ej medger ångerrätt. 

Se till att dina föremål är i original skick och inkludera eventuella förpackningar.

Din återbetalning kommer att utfärdas på samma sätt som du använde för det ursprungliga köpet, inom 5-10 arbetsdagar.

För att byta en vara anger du den nya varan i returformuläret och följer anvisningarna på formuläret. OBS! Kontakta oss innan, så lägger vi undan varan till dig. Alla byten är baserade på lagerstatus.

Varorna måste returneras inom 14 dagar efter mottagandet av din beställning
Returer accepteras endast om dina varor är i ursprungligt skick och inkluderar alla eventuella förpackningar.
Du är ansvarig för leverans av returprodukter tillbaka till Själ & Hjärta. Objekt som förloras vid transitering kommer inte att kompenseras för
 Ångerrätten existerar inte för:

  • varor som är ändrade enligt önskemål, skräddarsydda,
  • förseglade varor som inte är lämpliga för återvändande på grund av hälsoskydd och hygien om deras sigill har tagits bort,
  • produkter som snabbt försämras eller blir för gamla,
  • parfym och liknande som har öppnats,

Du kan undersöka varorna på samma sätt som i en fysisk butik, men om produkten har använts eller hanterats med oförsiktighet så att den inte längre kan säljas som en ny produkt, är du ansvarig för att kompensera Själ & Hjärta för värdeminskningen av produkten.


Du kan behöva bryta förpackningen för att kunna undersöka produktens egenskaper och funktion, i vilket fall förpackningen ska öppnas så försiktigt som möjligt och returneras tillsammans med produkten. Observera att du inte har någon ångerrätt om förseglingen av en produkt har brutits.

Observera att du måste betala för returkostnaderna. Samt om du ev. har fått en gåva, för att du har handlat för en viss summa, kommer gåvans värde att dras av på kreditnotan om du returnerar de varor du köpt för att erhålla gåvan. Returneras gåvan tillsammans med returen kommer gåvans värde att sättas till noll.


Ångerrätten börjar från den dag du mottog produkten.

Om du vill använda rätten till uttag, följ instruktionerna under "Returer". Du kommer få en bekräftelse på att vi har fått ditt meddelande, och därefter bestämmer vi huruvida du uppfyller villkoren för att använda rätten att skicka tillbaka. Du får då ett svar via e-post från oss.

Kvalitetsgaranti

Föremål klassificeras som felaktiga om de är skadade eller om ett tillverkningsfel inträffar inom 6 månader efter inköpet, utan att du som konsument har någon bevisbörda. Observera att föremål som är skadade på grund av slitage anses inte vara felaktiga. Vi rekommenderar alltid att känsliga material ska hanteras med försiktighet. Följ anvisningarna för tvätt och hantering på tvättrådsetiketten.

Felaktiga föremål kommer att bytas ut med samma typ av produkt i samma storlek. Återbetalningar för defekta föremål kan göras inom 14 dagar efter leverans. Kom ihåg att ange ditt beställningsnummer. Också klargöra vilka saker du skickar tillbaka, och varför du vill returnera dem.

Om vi inte kan skicka en ny produkt till dig inom rimlig tid får du återbetalning av fraktkostnaden tillsammans med det belopp du betalat för den skadade eller felaktigt levererade produkten.

Tryckfel

Vi skall inte hållas ansvariga för skrivfel eller fel i information eller specifikationer för varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment av produkter.

Force Majeure

Båda parterna skall vara befriade från att uppfylla detta avtal om dess uppfyllelse är utesluten eller väsentligen inaktiverad av omständigheter som inte överensstämmer med dem eller omständigheter som inte rimligen kunde förutses. Följande och liknande omständigheter ska utgöra skäl för lättnad, förutsatt att de hindrar eller förvärrar uppfyllandet av avtalet: brandkatastrof, krig, mobilisering, rekvisition, konfiskering, valutarestriktioner, gemensam skarpa varor, underskott i transportmedel, strejk, strömavbrott, brister i budföretag och fel eller förseningar som orsakats av underentreprenören på grund av omständigheter som nämns i denna punkt eller andra omständigheter som parterna inte skulle kunna kontrollera, vilket antingen förhindrar eller förvärrar parternas uppfyllande av på ett sådant sätt att det inte kunde göras annat än till en orimligt hög kostnad.

AB Life Solutions Sverige

556934-5068

Jag är Anna-Klara

Välkommen till min sida!

Hur kan jag hjälpa dig idag?

Om mig >